Sjefen ombord

Ine-Lill betryggende plassert på bakerste tofte.

Det er ingen grunn til å tvile på hvem som har kommandoen ombord på Lofotr. Heldigvis, må det være lov å si.

For når halve mannskapet er ei selverklært innlandsjente – bare spør Lyngdals Avis – er det godt å overlate ledelsen til en tidligere idrettsoffiser uten vannskrekk.
– Jeg hadde aldri turt å dra ut i de bølgene med en annen båt enn Lofotr og med en annen kaptein enn Ine-Lill, fastslo Rita forrige onsdag, etter ei heftig etappe inn til Egersund.

Mest sjøvant. Ikke til forkleinelse for Rita; hun har jo for eksempel svømmeknapp 25 m. Om enn ikke av nyere dato. Men det føles mer betryggende at den som frivillig oppholder seg under vann (eksempelvis iført dykkerdrakt) har styringen ombord på Lofotr.
– Jeg kan ro, mens Ine-Lill er litt mer vant til sjøs, fastslo jo Rita overfor Lyngdals Avis, hvor de riktignok ble karakterisert som «relativt uerfarne til sjøs».

– Kapteinen i arbeid, meddelte Rita om dette bildet.

Og selv om Rita kan ro, ror nok Ine-Lill enda mer! Når været tillater, holder jo Rita gjerne på med mye annet, inkludert møtevirksomhet, mens Ine-Lill ror. Og ror. Og ror litt til. Drar det seg til med bølger, medvind og strøm, er det Ine-Lill som sitter ved roret og passer på at Lofotr holder kursen.

Øverstkommanderende justerer litt på styrvol-tunga.

Fiks og triks. I tillegg til alt som skjer mens Lofotr er på vannet, er det mye å passe på utenom. Det gjelder å sikre at alt utstyr fungerer når det plutselig trengs.
– Nyfikset ror, meldte Ine-Lill begeistret fra finværet på Jæren i helga. Hun har spikket litt på den delen av styrvolen som skal gjennom selve roret. (Se ord for dagen-bonanza nederst i sakens anledning!)

På langtur gjelder det også å være forutseende for å unngå slitasje, og der er Ine-Lill en kløpper:

Ine-Lills løsning for å dempe taudrag.

Kaptein eller hva? Men hva er det riktig å kalle sjefen om bord i en hundromsfæring? Rita omtaler Ine-Lill konsekvent som kaptein. Det gjør også Lyngdals avis, men er det strengt tatt korrekt for øverstkommanderende i en klinkbygget båt? Vi må jo ta litt på alvor at vi stadig hashtagger nordlandsbåter på Instagram.

Ifølge firebindsverket Nordlandsbåten og Åfjordsbåten (Gunnar Eldjarn og Jon Godal) fra 1988, er høvedsmann den som har kommandoen ombord i en båt. Det var nok menn som rodde fiske, men betegnelsen gjør seg dårlig på en båt med to damer. Heldigvis går det også an å si høvis – tror vi. For det kommer visst an på antall rom i båten, så vi er vel like langt når det gjelder korrekt tittel. I det minste slipper vi å lure på hvem det er ombord på Lofotr.


Ord for dagen

Lovottenn

– Det var kaldt på fingrane når ein rodde i vinterkulda, skriver mine nordlandsbåt-helter Gunnar Eldjarn og Jon Godal. De mener blodet ikke kom fram der en hadde taket rundt årelommen, som er håndtaket på åra. Løsningen er selvsagt ull: Lovotten ble strikket av utvalgt lårull og kardet på en spesiell måte. Dessuten ble den tovet slik at den sluttet godt rundt håndleddet. Ofte ble de strikket med to tomler: Når votten var utslitt på ei side, snudde man den. Det var en kunst å lage lovotter, for de skal være myke, tykke, tette og varme. Den kunsten behersker flere medlemmer i Ritas vinklubb, som nærmest har kappes om å forsyne vår duo med stilig strikk. Imponerende!


3 comments

    1. 😁 Når ingen andre spør, svarer jeg jo bare på hva jeg lurer på sjøl! Og hva blir din konklusjon om sjefens tittel etter dette, Rita?
      Til alle andre: Hva lurer dere på???

  1. Jeg tenker at ny og gammel tradisjon kan forenes. Høvis leder meg lett til adjektivet høvisk, som forsåvidt kapteinen er i mye større grad enn roeren. Roeren er selvfølgelig fleksibel og kan innordne seg til hvilken som helst tittel som beskriver sjefen ombord – Ine-Lill.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.